loading...
شرکت نوین داده اسپادانا
مهدی بازدید : 33 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)

سرطان خون چیست؟


آمار دقیقی درباره میزان شیوع سرطان خون در ایران وجود ندارد و نمی‌توان تنها براساس چند مطالعه در جامعه آماری کوچک قضاوت کرد. مثلا ممکن است طی یک مطالعه کوچک شهری خاص مستعد سرطان مشخصی تشخیص داده شود اما این موضوع قابل تعمیم به کل کشور نیست. در میان انواع سرطان‌های خون، سرطان‌های خون حاد AML از انواع شایع سرطان خون در دنیاست. هیچ پزشکی نمی‌تواند براساس تعداد بیماران خودش آمار بدهد زیرا موقعیت علمی و شهرتی که یک پزشک در جامعه دارد نوع بیمارانش را مشخص می‌کند و نمی‌توان پزشکی که صرفا روی خون‌شناسی کار می‌کند و هیچ سرطان دیگری را
 
نمی‌بیند با دیدن افزایش چند بیمار CMLشیوع آن را بیشتر درنظر بگیرد زیرا این احتمال وجود دارد که توجه بیماران CML به آن پزشک بیشتر شده باشد، بنابراین از لحاظ علمی هیچ پزشکی نمی‌تواند آمار درستی از سرطان بدهد. آمار ایران هنوز اعلام نکرده است که بیماری خاصی نسبت به مشابه جهانی‌اش شیوع بیشتری در کشور داشته است. اما در مراجع کلی سرطان CLL در ایالات‌متحده بیشتر است اما در آسیای جنوب‌غربی شیوع کمتری دارد که شاید دلیلش این باشد که سالمندی در کشور ما کمتر است و اکثریت جامعه جوان هستند و چون CLL بیماری سالمندی است ممکن است شیوعش از نظر آماری بیشتر باشد.




سرطان خون 

منظور از لوسمی افزایش سلول‌های خونی سفید است که به گلبول سفید معروف هستند. بخشی از وظایف سلول‌های اجدادی موجود در مغز استخوان ساخت گلبول‌های سفید به منظور تامین سیستم دفاعی بدن است. دو گروه گلبول سفید در بدن وجود دارد. یک گروه از خانواده لنفوسیت‌ها هستند و یک گروه غیرلنفوسیتی که به اصطلاح به آن گرانولوسیت گفته می‌شود. وقتی اینها دچار سرطان می‌شوند یعنی سلول‌هــای اجدادی مغز استخوان دیگر تابع قانون طبیعی رشد و تقسیم سلول نیستند و به صورت لجام گسیخته شروع به تکثیر بی‌رویه سلول‌ها می‌کنند. منظور از لوسمی به طور کلی یعنی تکثیر بی‌رویه سلول‌های اجدادی گلبول‌های سفید در مغز استخوان.

انواع سرطان خون

اگر تکثیر بی‌رویه سلول‌های اجدادی گلبول‌های سفید در مغز استخوان ادامه داشته باشد و مانع بلوغ سلول‌ها شود و این سلول‌ها مدام مشابه خودشان را تولید کنند و به شکل نارس در مغز استخوان تجمع پیدا کنند، به آن لوسمی حاد گفته می‌شود. اما اگر تولید در مغز استخوان افزایش پیدا کند و بلوغ هم مهار نشود به این حالت لوسمی مزمن گفته می‌شود. لوسمی‌های حاد و مزمن هر دو به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ لوسمی‌هایی از خانواده لنفوسیت و لوسمی‌های از خانواده غیرلنفوسیت‌ها.

تشخیص چطور انجام می‌شود؟

به طور کلی سرطان‌های خون وقتی مشخص می‌شوند که دیر شده است اما با آزمایش خون ساده می‌توان به راحتی لوسمی‌ CML را تشخیص داد.  یکی از نشانه‌های سرطان خون کمبود گلبول سفید و پلاکت است اما تعداد گلبول‌های سفید و پلاکت به تنهایی تعیین‌کننده سرطان نیست و هیچ آزمایش پیش تشخیصی برای سرطان خون وجود ندارد.

درمان چگونه انجام می‌شود؟

در مورد درمان سرطان مزمن غیرلنفوسیتی تا 20 سال قبل در نهایت 3 تا 5 سال بر طول عمر بیمار افزوده می‌شد و بعد از مدتی بیماری سر ناسازگاری برمی‌داشت. با پیدا شدن درمان‌های جدید که به آن هدف‌درمانی گفته می‌شود داروهایی ساخته شده که از رشد سلول به صورت بیولوژیک جلوگیری می‌شود و دیگر این‌طور نیست که داروی شیمی‌درمانی مانند سم وارد بدن شود و سلول طبیعی هم آسیب ببیند. با داروهای جدیدی که از خانواده‌های مهار کننده تیروزین کیناز هستند،‌ دارو وارد سلول می‌شود و حیات سلول را به صورت بیولوژیک مختل می‌کند. حدود 80 درصد بیماران CML (لوسمی مزمن غیرلنفوئیدی) با این روش جدید درمان شده‌اند. در لوسمی مزمن لنفوئیدی با استفاده از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال طول عمر بیماران افزایش پیدا کرده و اگر تا مدتی قبل 5 سال بود در حال حاضر به 8 سال رسیده است.

در مورد انواع لوسمی‌های حاد متاسفانه باوجود همه تلاش‌هایی که انجام شده درمان این افراد با 20 سال قبل هیچ تفاوت قابل‌توجهی ندارد. تنها امیدی که در چند سال اخیر جان گرفته پیوند مغز استخوان است که اگر بتوان با شیمی‌درمانی به صورت موقت سلول‌های سرطانی را سرکوب کرد و بیماران دهنده مناسب برای مغز استخوان پیدا کنند می‌توان آنها را تحت پیوند مغز استخوان قرار داد اگر شانس نجات بیمار با شیمی درمانی 20 درصد باشد با پیوند به 50 درصد می‌رسد.
منبع
parsnaz.ir
 
مهدی بازدید : 53 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)
یک مؤسسه عروسک سازی به نام "بیو جنریکا" واقع در استرالیا به تولید عروسك‌ های جاندار اقدام کرده که این عروسك، یك پستاندار عقیم‌ شده و به كمك علم مهندسی ژنتیك ساخته شده است. این عروسک زنده طوری ساخته شده كه امکان انجام دادن حركات محدودی همانند یك نوزاد داشته باشد به گونه‌ ای كه مدفوع بسیار مختصری داشته و به غذای كمی هم احتیاج دارد.

عروسک هایی که واقعا جان دارند (عکس)

عروسک های ژن پت که با قد حدود ۲۰ سانتیمتر و قطر۷ سانتیمتر به کمک علم مهندسی ژنتیک با ترکیب DNA های خرگوش، فسفر ستاره دریایی، شامپانزه ، عنکبوت و خوک خلق شده است . این عروسک های زنده پس از خروج از جعبه با یک شوک الکتریکی ظرف ۲۰ دقیقه بیدار شده ، چشم‌هایش را باز می‌کند و جالبتر اینکه می تواند صاحب خود را بشناسد.گفته می شود این عروسکها با توجه به دمای محیط و میزان رسیدگی به آن ازیک تا سه سال عمر می کند.

عروسک هایی که واقعا جان دارند (عکس)

ضربان قلب این عروسک های زنده بر روی صفحه LED قابل رویت است و بر روی جعبه این عروسک نوار شاخصی وجود دارد که نشان دهنده وضعیت این عروسک است. زمانی این عروسک ها بر روی قفسه های فروشگاه قرار دارند در حالت خواب زمستانی هستند. در هر بسته از این نوع عروسک ها یک بسته ویژه از مواد تغذیه و خواب نیز قرار داده شده است. 
منبع
 
parsnaz.ir
مهدی بازدید : 49 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)

 

چنانچه جزو آن دسته از افراد هستید که کسب و کار هر چند کوچکی برای خود راه انداخته اید و اکنون به دنبال گسترش آن هستید، توصیه می کنیم که ادامه این مطلب نردبان را مطالعه نمایید. اگر می خواهید رشد خوبی در کسب و کار خود داشته باشید و یک گام رو به جلو بردارید، شاید بهترین کار گوش فرا دادن به تجربیات سایر کارفرمایان موفق باشد. 

وب سایت مشیبل با کارفرمایان موفق در این زمینه مصاحبه کرده است، افرادی که این مسیر پیچیده را پیموده و از میانبُرها آگاهی پیدا کرده اند. شاید با خود فکر کنید کاری که شما راه انداخته اید، از لحاظ مقیاس با کسب و کار های اشاره شده در این مطلب قابل مقایسه نیست، یا حتی ممکن است از پیچیدگی های خاص و غیر طبیعی بازار ایران سخن به میان بیاورید؛ اما باید بدانید که الفبا و ادبیات بازار در سراسر دنیا مشابه است. در ادامه مطلب به ۶ نکته ی طلایی از زبان ۶ کارفرمای موفق خواهیم پرداخت.

مهدی بازدید : 35 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)

 

داستان ربات های ماژولار خیلی هم جدید نیست. متخصصان همیشه در پی خلق ربات هایی بوده اند که اجزای تشکیل دهنده شان بتوانند به کمک هم، شکل روبات را تغییر دهند. اما همواره سر هم کردن این اجزا نیازمند دخالت انسان بوده و از طرف دیگر تغییر شکل ربات ها نیز زیاد هوشمندانه به نظر نمی رسید.

این بار محققین دانشگاه ام آی تی، رباتی معرفی کرده اند که برای سر هم کردن خود به هیچ کمکی احتیاج ندارد. این ربات چند تکه ام-بلاکس (M-blocks) نام دارند. حرف انگلیسی M هم بیانگر ماژولار بودن این رده از ربات ها است. این مکعب های کوچک رنگی خود را به هر شکلی که دانشمندان بخواهند در می آورند.

هر یک از این مکعب ها از یک چرخ-لنگر و یک سری آهنربا در اطراف، برخوردار است. ترکیب این دو باعث می شود مکعب ها به آسانی به مکعب های دیگر متصل شده، از روی هم رد شوند، و حتی از روی هم بپرند. قدرت این چرخ-لنگر ها آنقدر زیاد است که مکعب ها را از این طرف به آن طرف مجموعه پرتاب می کند.

برنامه های بلند مدت دانشگاه ام آی تی در این زمینه بسیار بلند پروازانه تر از این چند مکعب رنگی است. آن ها بر روی الگوریتم هایی کار می کنند که به کمک آن بتوانند حجم بسیار عظیمی از این مکعب ها را طوری هدایت کنند که در قالب یک ماشین واحد، بسته به شرایط و نوع مشکل، خود را تغییر شکل داده و برای مسئله پیش آمده راه حل پیدا کنند.

اگر از قدرت تخیل بالایی برخوردار باشید، شاید با خواندن این مطلب تصویر برخی از فیلم های علمی-تخیلی در ذهن شما نقش بسته باشد. در هر صورت، اگر در آینده ای نزدیک، آخرالزمانی رخ داد و شاهد سیلی از مکعب های کوچک رنگی بودیم که زندگی ما را به تسخیر خود در آورده اند، حداقل می دانیم یقه چه کسی را باید بگیریم! ویدیوی زیر را از دست ندهید.

 منبع

narenji.ir

مهدی بازدید : 43 دوشنبه 15 مهر 1392 نظرات (0)

نوکیا به تازگی ویدیوی تبلیغاتی را منتشر کرده که از رسیدن لومیا ۱۰۲۰ به ابوظبی (برای شرکت در مراسم ۳۰ مهر ) خبر می دهد. در این ویدیو چتربازها و و موتورسواران لومیا ۱۰۲۰ را به سالن کنفرانس می رسانند و در پایان هم یک مرد آسیایی بیرون از سالن دیده می شود که احتمالا خیالات بدی در سر دارد!

یک ویدیو جذاب از پرواز، فرود چتربازها و موتور سواری در شهر ابوظبی که همگی سعی دارند هر چه زودتر لومیا ۱۰۲۰ را به محل مراسم نوکیا برسانند. حتما چتربازهای مراسم گوگل گلس را هنوز به خاطر دارید؟! و نکته مهم کلیپ نوکیا آن است که تماما توسط لومیا ۱۰۲۰ فیلمبرداری شده است.
اما جالبترین بخش این کلیپ تبلیغاتی، آخر آن است: یک پایان بندی عجیب و تفکر بر انگیز. فردی با ظاهری آسیایی در فضای بیرونی سالن مراسم، عقب یک ماشین SUV نشسته و بسیار مرموز به نظر می رسد. و از چهره اش پیدا است که نیت شومی در سر دارد.
اگر چه کلیپ نوکیا درباره این فرد مرموز چیزی نمی گوید، اما احتمالا اغلب افراد با یک بار دیدن ویدیو، می گویند: «آن سامسونگ است، آماده برای سرقت و کپی محصول!» البته این درست نیست که قبل از رای نهایی قاضی لوسی کوه در خصوص کپی کار بودن یا نبودن سامسونگ، اینقدر عجولانه قضاوت کنیم.
اگرچه شاید این جنتلمن از سوی سامسونگ نباشد. اما به هر حال می توان آن را متعلق به یک شرکت آسیایی دانست! یکی دیگر از افرادی که کلیپ تبلیغاتی را دیده، می گوید: «در صحنه پایانی صدای زنگ ویژه ای می شنوید، او باید از سوی هواوی آمده باشد» شاید بتوان گفت چنین آهنگی بیشتر به چین نزدیک باشد تا کره :)
البته این ویدیو قرار است ادامه داشته باشد و احتمالا در قسمت بعدی بیشتر با این فرد مرموز آشنا می شویم. آیا قرار است به سبک فیلمهای تارانتینو شاهد  نبردی تن به تن میان او و فنلاندی های خشمگین باشیم؟
مهدی بازدید : 42 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

شلوغی دفتر کار، ایمیلهای پرتنش آقای رییس ، شایعات موجود در محل کار همه و همه این روزها جزو مواردی هستند که محال است به شما استرس وارد نکنند اما خبر خوب این است که تکنولوژی فکر آن را هم کرده است !!!

 برنامه هایی به شما معرفی می کنیم که به شما کمک می کنند که بتوانید روال زندگیتان را کنترل نمایید و احساس ارامش کنید ، از رفت و آمدهای صبح گرفته تا رفتن به کلاسهای ورزشی بعد از کار و ...

بقیه در ادامه مطالب...
مهدی بازدید : 61 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

 

ونیز

مکان های شگفت انگیزی دراین جهان بزرگ وجود دارند که باید ببینید ،اگر اهل سفر هستید این نقاط دیدنی را در لیست خود قرار دهید به خصوص که ممکن است تا چندی دیگر وجود خارجی نداشته باشند!

اخیرا زیاد شنیده ایم که یک سری تغییرات آب و هوایی به وجود آمده که تبعات جدی روی محیط زیست داشته است. در ادامه ما مکان هایی را که به علل تغییرات آب و هوایی در معرض خطر نابودی هستند به شما معرفی می کنیم .بقیه در ادامه مطالب...

 

مهدی بازدید : 123 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

 

چرا زنان شاد نیستند ؟

به نظر می رسد در جوامع کنونی میزان شادی در  زنان نسبت به مردان کمتر است ، به نظر شما علت اصلی آن چیست ؟ 

"به نظر می رسد میزان شادی در  زنان نسبت به مردان کمتر است ، به نظر شما علت اصلی آن چیست ؟ دلایل زیادی شامل مسایل اجتماعی، خانوادگی ، فرهنگی و...دراین امر دخیل هستند  ،اما ما به بررسی برخی علل فردی شاد نبودن بانوان می پردازیم ، البته توجه داشته باشید که این مسئله درمورد همه خانم ها صدق نمی کند ولی باید این مشکل را بپذیریم تا برای حل آن راهکارهای درستی اتخاذ کنیم "بقیه در ادامه مطالب...

 

 

مهدی بازدید : 35 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

بهانه های خیانت مردان به همسر

بهانه های خیانت مردان به همسر
این روزها خیانت کردن در روابط زوجها همانند تعویض لباس عادی و طبیعی شده است .البته این خیانت کردن بیشتر در مردان دیده می شود تا زنان. در این مقاله ما برخی از  بهانه های مردان برای خیانت را بررسی می کنیم.بقیه در ادامه مطالب...
 
 
مهدی بازدید : 46 یکشنبه 14 مهر 1392 نظرات (0)

 

مطمئنی خونت قندی نیست؟

بیماری دیابت یکی از خطرناکترین بیماری‌هاییه که آدما می‌گیرن. این بیماری قابل درمان نیست و تا آخر عمر همراه بیمار می‌مونه. اما اگه کنترل نشه عواقب خیلی بدی واسه بیمار دیابتی داره. دیابت هم مثل خیلی از بیماری‌های مهلک دیگه هر چه زودتر تشخیص داده بشه، به نفع بیمار و کسائیه که دوستش دارن.

یه نکته خیلی عجیب درباره این بیماری اینه که با وجود علائم ثابت و تشخیص راحتش بیشتر آدما دیر متوجه بیماری‌شون می‌شن. واقعا حیرت‌آور نیست که نصف مبتلایان به دیابت همین الان از بیماری‌شون بی‌خبر هستن؟ بدتر از این خبر اینه که از اون نصفه‌ای که می‌دونن قند خون بالایی دارن، فقط نصف‌شون کنترل درست این بیماری رو بلد هستن.

پُر نوشی و تکرر ادرار مهم‌ترین علائم ابتلا به این بیماریه. این دو مشکل رو جدی بگیرید و اگه نمی‌خواهید سورپرایز شید یه تست ساده قند خون بدید. چون اگه به موقع به داد سیستم سوخت و ساز بدن نرسید و بهش اجازه بدید همین‌طور ترشح انسولین رو مختل کنه باید خودتونو برای عوارض غیرقابل جبرانی مثل قطع عضو، افسردگی شدید، از بین رفتن کلیه و دیالیز شدن و اختلالات بینایی آماده کنید. شاید دونستن اینکه هر سال یک میلیون عمل قطع عضو به خاطر دیابت انجام می‌شه، کمک‌تون کنه که بیشتر به فکر سلامتی‌ خودتون و عزیزاتون باشید.

دیابت با درمان به موقع، رژیم غذایی مناسب و تحرک، قابل کنترله. اما مشکل اصلی ناآگاهی ما درباره این بیماری مزمن و خطرناکه. تصمیم گرفتیم تو رنگی رنگی یه کارایی برای اطلاع‌رسانی درباره بیماری قند خون انجام بدیم. اگه تجربه‌ای در این‌باره دارید، یا ایده‌ای برای اطلاع‌رسانی به ذهن‌تون می‌رسه با ما به اشتراک بذاریدش. دیابت خیلی خطرناک‌تر از چیزیه که به نظر میاد.

منبع

rangirangi.com


تعداد صفحات : 18

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو