loading...
شرکت نوین داده اسپادانا
mohsenswa بازدید : 33 پنجشنبه 23 مرداد 1393 نظرات (0)

مطابق اخبار منتشر شده، مریخ نورد کاوشگر ناسا دومین سال حضور خود در مریخ را جشن می گیرد. در 5 آگوست 2012 ساعت pm10:30 (6 آگوست، GMT5:31 ) PDT فضا پیمای بدون سرنشین ، در دهانه گیل در بردبری فرود آمد و برای ماموریتی چندساله در جستجوی مناطقی که می تواند یا ممکن است در آن حیات وجود داشته بتشد ، شروع به کار کرد و اکنون آماده است تا برای سه سال این کار را ادامه دهد.

بقیه در ادامه مطلب

 

 مریخ نورد کنجکاوی

این کاوشگر که با نیروی هسته ای کار می کند اولین سال بسیار شلوغی داشت. به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین مریخ نورد که تا به حال شاخته شده ، هیچکدام همانند آن به پرواز در نیامده اند و چون نزدیک ترین گاراژ در یک میلیون مایلی قرار داشت ، اولین ماهی که کاوشگر در مریخ گذراند درگیر آزمایش سیستم ها بود ؛ قبل از آنکه برای اولین بار قواعد آزمایشی را در عبور شن های مریخ در مسیر خود به سمت کوه شارپ   صورت دهد.

 مریخ نورد کنجکاوی

ماموریت اصلی کاوشگر پیدا کردن جاهایی در مریخ است که حیات ، ممکن است در آنجا وجود داشته است ، خصوصا مناطقی که نشان دهنده مواد معدنی و تغییرات زمین شناسی که می تواند توشط آب ایجاد شده باشد. در این جستجو ، کاوشگر بسیار خوش شانس بود. پس از فرود در بِردبِری معلوم شد که بسیار نزدیک به بستر یک دریاچه باستانی خشک شده در منطقه ای به نام خلیج یلونایف بوده است. مطابق با گفت های ناسا ، ممکن است این دریاچهمحل زندگی میکروبی در بیلیون ها سال پیش باشد زیرا شامل تمام پیش نیاز های عمومی ؛ آب ، عناصر شیمیایی واقعی و یک منبع انرژی شیمیایی بوده است.

 مریخ نورد کنجکاوی

دانشمند پروژه جان گروتزینگر از کالتچ می گوید ” قبل از فرود ، انتظار داشتیم، به جستجوی خیلی بیشتری قبل از پاسخ گویی به پرسش هایی که در مورد سکونت حیات داشتیم، نیاز داریم. ما قادر بودیم از فرود بسیار نزدیکمان به یک بستر و دریاچه باستانی استفاده بسیاری کنیم. حال می خواهیم در مورد محیط شرایط محیطی بدست آمده مریخ بیشتر بیاموزیم و می دانیم برا ی این کار به کجا برویم.”

 مریخ نورد کنجکاوی

در مقایسه با سال اول که با بسیاری از اولین ها مانند اولین عملیات حفاری در مریخ ، اولین شلیک لیزر و اولین اسکن UV در شب رقم خورد، دومین سال کاوشگر بر روی سیاره سیاره سرخ معمول تر بوده است. به هر حال، این دو سال خالی از حادثه نیز نبوده است. در فوریه، مریخ نورد تپه ای که جلوی پیشرویش را مسدود کرده بود را از میان برداشت و در جولای در یک رشته صخره در فلات زابریسکی تغییر مسیر داده سال اخیر نگران کننده تر بود چراکه ناسا اعلام کرد که شش چرخ آلومینیومی کاوشگر سریع تر از پیش بینی ها حرکت می کنند.

 مریخ نورد کنجکاوی

ناسا همچنین می گوید که زمان در شکل دادن عوارض خود بر روی سیستم کامپیوتری و پرستاری کنترل ماموریت است به همین دلیل از دو کامپیوتر در کاوشگر استفاده می کنیم تا مطمئن شویم که هر دو در دستور کار مناسب عمل می کنند.

در کنار علم، سال دوم شگفتی هایی هم داشته است. بزرگ ترین آنها عدم مجموع گاز متان کشف شده در جو مریخ بود. زیر متان یک کلید نشانگر فعالیت های زیست شناسی است که شانسی برای یافتن زندگی در مریخ امروز است. از همه بدتر این موضوع به این معناست که منابع دیگری از متان وجود ندارد و برخی از سوالات سخت را ایجاد می کند.

 مریخ نورد کنجکاوی

از سوی دیگر، کاوشگر تشعشعات سطح مریخ را به عنوان مقدمه ای بر اکسپدیشن های سرنشین دار نشان داده است. ناسا می گوید هر چند این سطوح بالا باشند، آنها با پیش بینی ها در برابرشان مقاومت هستند.

 مریخ نورد کنجکاوی

در هر حاضر، کاوشگر در حال هموار کردن راهش به سمت مناطق جدید مورد مطالعه، در حدود 2 مایل(3.2 کیلومتر) از موقعیت کنونی اش می باشد. توقف بعدی آن صخره ای به نام ” پاهرامپ هیلز” است که در حدود 1 مایل فاصله دارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو